راهنمای فرم الکترونیک تأسیس سمن

راهنمای ثبت درخواست برای تاسیس سازمان‌های مردم نهاد

گردآوری شده در اردیبهشت ماه ۹۹

 

  • ورود به سامانه

ابتدا به نشانی https://www.moi.ir/ وارد شده و از سمت چپ  «میز خدمت وزارت کشور» را انتخاب کنید.

1.png

سپس وارد صفحه زیر می شوید

2.png

سازمان های مردم نهاد را انتخاب نمایید

سپس وارد صفحه زیر می شوید

3.png

درخواست صدور پروانه تاسیس سازمان مردم نهاد را انتخاب نمایید

 تا وارد صفحه‌ای مشابه تصویر زیر شوید:

4.png

از گوشه بالا سمت راست صفحه، روی گزینه «ثبت‌نام» در منو کلیک کرده تا وارد صفحه‌ای مانند تصویر زیر شوید:

دقت کنید که در صورتی که پیش از این در سامانه ثبت نام کرده‌اید نیاز به ثبت نام مجدد وجود ندارد و با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور خود می‌توانید وارد سامانه شوید.

5.png

در صفحه باز شده اطلاعات درخواستی را پر کرده و روی دکمه «ثبت نام» در زیر فرم کلیک کنید تا ثبت نام شما تکمیل شود.

دقت کنید که شماره «تلفن همراه» برای تماس‌های بعدی با شما مورد استفاده قرار می‌گیرد، در نتیجه اگر دریافت پیامک‌های سازمانی شما مسدود باشد امکان دریافت پیامک از سامانه را نخواهید داشت.

حال می‌توانید با نام کاربری و رمز عبور خود وارد سامانه شوید.

6.png

این صفحه کارتابل شما می باشد که شامل دو زبانه به نام موردهای کاری و پیامها می باشد. در زبانه پیامها هرگونه پیامی که در مراحل مختلف رسیدگی به درخواستهای شما از طرف وزارت کشور برایتان ارسال میگردد مشاهده میشود و در زبانه موردهای کاری نیز مواردی که شما باید بررسی کرده و روی آن عملیات مورد درخواست را انجام دهید دیده میشود.

  • درخواست تاسیس سازمان مردم نهاد (سمن)

برای درخواست تاسیس یک سازمان مردم نهاد تازه، پس از ورود به سامانه (کارتابل) ابتدا باید از «جعبه ابزار» (منوی سمت راست) > منوی «فرآیندها» روی گزینه «تأسیس سازمان مردم نهاد» کلیک کند.

7.png

ثبت درخواست

پس از کلیک روی گزینه « تأسیس سازمان مردم نهاد» در فرمی که مانند تصویر زیر باز می‌شود لازم است تا مشخصات سمن خود را وارد کند.

دقت کنید که این فرم چهار زبانه «اطلاعات سمن» و«اساسنامه»  و «هیئت موسس» و«پیوست/یادداشت»   دارد. ابتدا اطلاعات مربوط به سمن خود را وارد نمایید.

8.png

طفا در زمان پر کردن فرم‌ها به نکات زیر بسیار دقت کنید:

عنوان

توضیحات

نام پیشنهادی سمن

نام پیشنهادی سه کلمه‌ای باشد و از به کار بردن واژگانی که دلالت عام دارند مثل ملی،ایرانی،ایرانیان و نخبگان در این نام‌ها خودداری کنید.

نام‌ها نباید حاوی نویسه‌های (کاراکترهای) غیر متعارف همچون – * / + ! @ # $ % باشد.

نام و نام خانوادگی و نام پدر

تمامی فیلدهایی که مانند نام و نام خانوادگی فرد و یا افراد هستند باید با حروف فارسی و مطابق با مدارک رسمی درج شوند.

نشانی‌ها

تمامی نشانی‌ها باید به صورت کامل و فارسی وارد شوند تا در صورت نیاز قابل مکاتبه باشند.

شماره‌های تماس ثابت

همه شماره تلفن‌ها و فکس‌ها باید به صورت یازده رقمی همراه با کد استان و بدون خط تیره درج شوند، مانند–» ۰۲۱۶۶۵۵۴۴۷۷

شماره‌های تلفن همراه

همه شماره‌های تلفن همراه باید به صورت یازده رقمی درج شوند، مانند –» ۰۹۱۲۲۲۲۲۲۲۲

رایانامه (ایمیل)

تمامی نشانی‌های پست الکترونیکی باید از فرمت صحیح آن پیروی کند، مانند –» saman@moi.ir

کد ملی

کدهای ملی افراد باید به صورت ده رقمی بدون خط تیره مطابق با کارت هوشمند ملی وارد شود.

کد پستی

کدهای پستی باید به صورت ده رقمی بدون خط تیره وارد شود.

پس از پر کردن اطلاعات خواسته شده در زبانه «اطلاعات سمن»  شما می توانید در قسمت پایین فرم با کلیک روی دکمه 9.png  مشخصات سمن را به صورت چاپ شده مشاهده بفرمایید

 در ادامه برای ثبت درخواست خود نیاز است تا اعضای «هیئت موسس» و اطلاعات «اساسنامه» درج شوند.

قابل ذکر است در صورتیکه روی دکمه 10.png در پایین فرم کلیک کنید.

 با این کار تمامی اطلاعات وارد شده توسط شما ذخیره می شود.

 و یک «وظیفه» حاوی این اطلاعات نیز در کارتابل شما درج خواهد شد

 تا در صورت نیاز در ادامه بتوانید برای ثبت نهایی اطلاعات به آن دسترسی داشته باشید.

پس از وارد کردن مشخصات سمن وارد زبانه «اساسنامه» (تصویر زیر) بشوید و اطلاعات مربوطه را پرکتید.

11.png

پس از ذخیره اطلاعات  همچنین شما میتوانید با کلیک روی دکمه 12.png که درقسمت پایین فرم قرار دارد  اساسنامه چاپ شده را ملاحظه بفرایید

در ادامه نیاز است تا شما اطلاعات مربوط به زبانه «هیئت موسس» (تصویر زیر ) را نیز پر کنید.

13.png

در این زبانه با وارد کردن کد ملی اعضای هیئت موسس و کلیک روی دکمه 14.png سامانه بررسی خواهد کرد که پیش از این  فرد در سامانه ثبت شده است یا خیر

 و در صورت ثبت در فهرست نام وی را درج خواهد کرد.

 البته در صورتی که پیش از این اطلاعات فرد در سامانه درج نشده باشد شما به صورت خودکار به فرم ثبت‌نام افراد هدایت خواهید شد.

برای افزودن فرد جدید به سامانه فرمی مانند تصاویر زیر باز خواهد شد.

15.png

16.png

در فرم  های بالا اطلاعات خواسته شده و پیوست‌ها را وارد و دکمه 17.png را کلیک کنید.

پس از ثبت اطلاعات فرد جدید شما همچنین می توانید دکمه 18.png را کلیک کنید تا به صورت چاپی مشخصات عضو جدید را ببینید

ودرآخر مطابق تصویر زیر به صورت خودکار فرد جدیدی که در سامانه ثبت کرده‌اید در فهرست اعضای هیئت موسس  نیز درج می‌شود.

19.png

شما همچنین می‌توانید با استفاده از دکمه 20.png اطلاعات اعضای هیئت موسس را ویرایش و با دکمه 21.png فرد را از فهرست هیئت موسس حذف کنید.

همچنین پس از ثبت اطلاعات  اعضای هیئت موسس در صورت نیاز میتوانید روی دکمه 22.png در پایین فرم کلیک کنید تا مشخصات اعضاء هیئت موسس را به صورت چاپ شده مشاهده کنید

پس از معرفی دست کم ۹ نفر به عنوان اعضای هیئت موسس در پایین فرم دکمه 23.png برای شما فعال می‌شود. پس از چاپ این معرفی‌نامه  فهرست اعضای هیئت موسس راامضا کنید و تصویر معرفی نامه امضا شده رادر تب پیوست  بارگذاری نمایید.

برای پیوست کردن، به تب پیوست بروید ، گزینه پیوست را انتخاب کرده سپس با کلیک روی 24.png فرم پیوست مطابق تصویر زیر باز می شود

25.png

 در قسمت نوع پیوست معرفی نامه هیئت موسس را انتخاب نمایید و سپس  با کلیک روی 26.pngمی‌توانید تصویر معرفی‌نامه را بارگذاری کنید. این تصویر می‌تواند JPG یا PDF و نهایتا با حجم پرونده ۳ مگابایت باشد.

پس از تکمیل اطلاعات درخواست خود با کلیک روی دکمه 27.png  شما یک پیام دریافت می کنید

28.png

دکمه تایید را بزنید. سپس درخواست شما برای مسئول مربوطه ارسال می‌شود و «وظیفه» ایجاد شده نیز از کارتابل شما خارج خواهد شد.

در صورتی که اطلاعات درج شده همچنان برای ارسال درخواست تأسیس سمن کامل یا نهایی نباشد می‌توانید با کلیک روی دکمه 29.png قسمت‌های تکمیل شده را ذخیره کنید و در ورودهای بعدی مراحل را تکمیل و «ثبت و صدور» کنید.

پس از ارسال اطلاعات برای مسئول مربوطه، در صورت تایید اطلاعات، پرونده مراحل خود را طی خواهد کرد تا به گام ارسال مدارک برسد.

دقت داشته باشید که در صورتی که نقص یا نواقصی در درخواست شما وجود داشته باشد، پرونده به شما عودت داده می‌شود و یک «وظیفه» در کارتابل شما وارد خواهد شد تا جهت پیشرفت روند فرآیند اطلاعات تعیین شده را اصلاح کنید و دوباره ارسال کنید.

  • ویرایش درخواست پس از کارشناسی اولیه

در صورتی که نقص یا نواقصی در درخواست شما وجود داشته باشد کارشناس با تعیین موارد خطا پرونده را به شما عودت می‌دهد و یک «وظیفه» در کارتابل شما وارد خواهد شد.

دقت داشته باشید که مراحل درخواست و وضعیت پرونده شما از طریق پیامک ارسال می گردد .

30.png

با دو بار کلیک روی وظیفه یا کلیک روی دکمه 31.pngدر ابتدای ردیف وظیفه، پرونده برای شما باز خواهد شد وقابلیت ویرایش موارد خواسته شده توسط کارشناس به شما داده شده است.

32.png

در فرم باز شده برخی موارد برای اصلاح توسط شما با تیک 33.png مشخص شده‌اند و تنها مواردی که تیک‌دار هستند توسط شما قابلیت ویرایش خواهند داشت .

در این گام، تمامی مواردی که مورد تایید کارشناس قرار گرفته‌اند به صورت غیرفعال نمایش داده می‌شوند.

پس از انجام تغییرات مورد نظر، با کلیک روی دکمه 34.png درخواست شما برای کارشناس مربوطه ارسال می‌شود و «وظیفه» ایجاد شده نیز از کارتابل شما خارج خواهد شد.

 دریافت نامه ثبت شرکت‌ها

بعد از دریافت پیامک مبنی بر دریافت نامه ثبت شرکت ها ، متقاضی می بایست به صورت حضوری برای دریافت نامه ثبت شرکت ها اقدام نماید. (برای تحویل نامه ثبت شرکت ها کارت شناسایی متقاضی الزامی میباشد ).

  • ارسال مدارک 

پس از تایید پرونده شما ، پرونده بار دیگر برای شما فرستاده می‌شود تا مدارک قانونی خود را بارگذاری کنید.

در این گام، یک «وظیفه» با نام ارسال مدارک در کارتابل شما وارد خواهد شد که با دو بار کلیک روی وظیفه یا کلیک روی دکمه 31-(1).pngدر ابتدای ردیف وظیفه، پرونده برای شما باز خواهد شد.

35-(1).png

شما می بایست ابتدا اطلاعات مربوط به ثبت شرکتها در پایین فرم را وارد کنید

36-(1).png

درصورتیکه دکمه ثبت و صدور را بزنید با این پیام روبه رو خواهید شد

37-(1).png

پس از تایید پبام وارد زبانه پیوست/یادداشت بشوید و تمام مدارک قانونی خواسته شده را بارگذاری نمایید

38-(1).png

پس از بارگذاری تمامی مدارک خواسته شده، در صورتیکه دکمه ثبت و صدور را بزنید پیام زیر را دریافت می کنید

39-(1).png

پس از تایید پبام وارد زبانه هیئت موسس شده واطلاعات مربوط به سمت اعضا را تکمیل نموده و مدیرعامل را نیز مشخص نمایید .

40-(1).png

پس از اتمام کار، با کلیک روی دکمه 41-(1).png درخواست شما برای مدیر واحد مربوطه ارسال می‌شود و «وظیفه» ایجاد شده نیز از کارتابل شما خارج خواهد شد.

در صورت تایید مدیریت پروانه شما صادر خواهد شد و در غیر اینصورت پرونده برای انجام اصلاحات مورد نظر واحد مربوطه برای شما عودت داده خواهد شد.